Grupo para la investigación y la acción en la escuela

VIII SEMINARI. Esclavitud i capitalisme: revisió historiogràfica i aplicació a l'aula

Enguany, al grup Teoria i Praxi hem volgut tornar a repassar qüestions historiogràfiques, i fer-ho sobre un problema que considerem fonamental per a entendre el nostre món i algunes de les “guerres culturals” que s’hi desenvolupen.

En primer lloc, reflexionarem sobre el marc teòric i historiogràfic general des del qual abordarem el problema de l’esclavitud, partint de l'obra de Domenico Losurdo i d’alguns articles sobre la matèria. Les següents sessions serviran per a discutir diversos aspectes concrets relacionats, que van des de l’impacte econòmic de l’esclavitud fins a la visió social i controvèrsies actuals, passant pel funcionament del comerç de les persones esclavitzades, les experiències de resistència de les seues víctimes i el seu desenvolupament en el cas espanyol. A més, prestarem particular atenció als objectius generals que perseguim en introduir aquesta temàtica, i també a les seues possibilitats didàctiques.

Com a novetat important, enguany comptarem amb dues aportacions excepcionals: Cosme Gómez Carrasco (Universitat de Múrcia, Grupo DICSO, HISTOLAB) i Félix González Chicote (HISTOLAB, Caleidoscopio). A través de les seues intervencions, podrem conéixer de primera mà els treballs més avançats sobre la memòria pública i la didàctica de l'esclavitud.

El seminari que hem preparat és intercentres i en línia, i està obert a docents de totes les especialitats i nivells. Les sessions tindran lloc dimecres de vesprada entre desembre de 2024 i maig de 2025.

Metodologia

El format del seminari està inspirat en els cercles de lectura i les tertúlies dialògiques. Per a cada sessió s’estableix un tema, una persona moderadora i un llibre per tal que els i les assistents preparen la sessió: es familiaritzen amb el tema, seleccionen idees, fragments…  L’objectiu de la sessió serà fer una posada en comú, a partir de l’exposició feta pel moderador o moderadora, i construir una reflexió conjunta. Mitjançant les intervencions dels i les participants tractarem de trobar idees força i de reflexionar al voltant de les implicacions del tema plantejat a la nostra pràctica docent. D'aquesta manera, haurem fet una primera aproximació al tema que, a més de resultar molt enriquidora en si mateixa, ens servirà d’introducció per a permetre’ns continuar aprofundint amb altres lectures posteriorment, pel compte de cadascun.

Cada participant podrà aprofundir en les lectures en funció de les seues possibilitats, i també suggerir lectures noves i altres recursos que considere interessants.

Per a cada sessió se’n redactarà l’acta amb el contingut general de les intervencions i amb les conclusions que anem extraient-ne. Podran ser publicades en el web si es considera col·lectivament.

Calendari

El seminari consta de vint hores distribuïdes en deu sessions que tindran lloc entre desembre de 2024 i maig de 2025, en horari de 17 a 19h.
Per obtenir la certificació, serà necessària l'assistència a un 85% del temps total.
 
Sessió 1. 11 de desembre de 2024.
Memorias cautivas. La esclavitud en los libros escolares de Historia en España (1975-2023).
Ponència-col·loqui per Felix González Chicote.
 
Sessió 2. 8 de gener de 2025.
Pensament polític liberal i esclavitud.
Contrahistoria del liberalismo, de Domenico Losurdo.
Nacho Tébar
 
Sessió 3. 22 de gener de 2025.
La “nova història del capitalisme”: capitalisme racial, segona esclavitud…
Selecció d’articles.
Marc Villanueva Miñana
 
Sessió 4. 5 de febrer de 2025.
Esclavitud i industrialització.
Capitalismo y esclavitud, de Eric Williams.
Com a opció: Slavery, Capitalism and the Industrial Revolution, de Maxine Berg y Pat Hudson.
Sergi Sanchiz Torres
 
Sessió 5. 19 de febrer de 2025.
El comerç d’esclaus i el passatge atlàntic. L’experiència de l’esclavitud.
La hidra de la revolución, de Peter Linebaugh y Marcus Rediker. 
Com a opció: Barco de esclavos. La trata a través del Atlántico, de Marcus Rediker.
Ferran Gómez Albentosa
 
Sessió 6. 5 de març de 2025.
El cas espanyol.
La esclavitud en las Españas, de José Antonio Piqueras.
Lucía Navarro Juárez
 
Sessió 7. 26 de març de 2025.
Revoltes i resistència. La revolució d’Haití.
Disidentes, rebeldes, insurgentes. Resistencia indígena y negra en América Latina, de Martin Lienhard.
Sara Fita Esteve
 
Sessió 8. 9 d’abril de 2025.
Memòria i controvèrsies.
Decapitados: Una historia contra los monumentos a racistas, esclavistas e invasores, de Peio H. Riaño. 
Sara Pernas García
 
Sessió 9. 14 de maig de 2025.
Memoria y desmemoria de la trata atlántica de esclavos. Una comparación España-Portugal.
Ponència-col·loqui per Cosme Gómez Carrasco.
 
Sessió 10. 21 de maig de 2025.
Memorias cautivas. La esclavitud en las aulas.
Felix González Chicote



Comparte en X Comparte en Google Plus

About TEORÍA Y PRAXIS

Somos docentes dialéctico-críticos, disconformes con nuestra realidad profesional, que pretendemos someter a una revisión permanente nuestra propia práctica.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comentarios :

Publicar un comentario